Çevir Translate

1 Haziran 2016 Çarşamba

Suillus collinitus, ayı mantarı

28.05.2016 : Sıcaklık 20 C derece. Yenebilen mantarlardan ayı mantarı ailesinden bir mantarı keşfettim. Meşe çalılığının altında bol bol kuru yaprak ve birkaç gün önceki yağmurların bıraktığı ıslaklık, nem. 5 - 6 tane bu mantardan birbirine yakın yerde vardı. Üç tanesini incelemek için alıkoydum. Diğerlerini doğaya bıraktım. Aşağıdaki resimlere göz gezdirdikten sonra ayrıntılı bilgiyi aktaracağım.








Yukarıdaki resimlerde de görüldüğü gibi spor rengi kahverengidir. Bir diğer ayrıntı ise lamellere dokunulunca renkte bir değişme olmaz ve kesildiğinde de mavileşme ve morarma olmaz. Bu özellikler bu mantarın zehirli tür olmadığını gösteriyor. Bu mantar Boletler grubundandır. Sınıflandırma olarak çok yakındır. Lameller borucuk şeklindedir. Düz lamel değildir.
Yenilmesi: Bu mantarın bağırsak sorunu yapmaması için şapka zarının ve lamellerinin atılarak, etli kısmı pişirilerek yenilmelidir.

Ayrıntılı bilgi:  Selçuk Üniversitesi Mantarcılık Uygulama ve Araştırma Merkezi'nden alıntı yapılmıştır.

Suillus collinitus ( Fr.) O. Kuntze

Species: Suillus collinitus ( Fr.) O. Kuntze ‘’Ayı Mantarı’’ 
Şapka: 8-11cm, gençken yarı küremsi, sonra konveks, gelişme ilerlemesiyle birlikte hemen hemen düzleşir. Yüzeyi nemli ortamlarda kaygan, kuruduğu zaman donuk ve ipeksidir. 
Renk: Genç örneklerde, ilk önce açık kahverengi, zaman la geyik kahverengiye döner. Yaşlı örneklerde de çikolata kahverengidir. 
Etli Kısmı: Açık kahverengi renktedir. Tat ve Koku: Ekşimsi kokulu ve hafif tatlıdır.
 Porlar: Sarıdan zeytinimsi sarıya kadar değişen renklerde, 5-10mm uzunluğunda ve sapa yapışıktır. 
Sap: 4-7 × 1-2cm silindiriktir. Sapa doğru biraz kalınlaşır. Sarı renkli, dip kısma doğru kırmızı-kahverengidir. 
Habitat: Çamların altında, kalkerli topraklardda, yazdan sonbahara kadar, tek tek veya gruplar halinde yetişir. 
Not: Mantar yenir özelliktedir. Besin Durumu: Yenir.




2 yorum:

  1. Birkaç gün önce topladığım mantarlardan. Slippery Jack (Suillus luteus) yabancı sitelerden araştırdım. Üst kabuk kolayca soyuluyor. Sap kısımını da hafifçe kazıyıp tavada yalnızca tuz ile pişirdim. Nefis bir tadı vardı. İlk kez gördüm ilk kez taktım.
    Topladığım mantarlar arasında
    Lepista nuda / Cincile isimli menekşe renkli bir mantar da vardı. Pişirince mor bir renge dönüştü. Her ıkisinin rengine bakınca biraz endişelenmiştim. Yalnız bunu da diğeri gibi hazırladım ve çok az yedim. Bunun tadı da güzeldi.
    Selamlar teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Bizi izlediğiniz için teşekkürler. Zehirli türlerle karışma ihtimali olanları dikkatli inceleyin. Küçük bir hata, kötü sonuçlar doğurabilir. Selamlar.

    YanıtlaSil